Koop wat in Nederland groeit en bloeit
mei 2, 2017
Arjen Robben geeft startsein bouw Topsport zorgcentrum
mei 23, 2017

Hoe je met voeding stress de baas blijft

Herken je dit: 's morgens gaat de wekker. Je stapt je bed uit om je ritueel te doen. Eten, douchen, aankleden, tandenpoetsen en dan de deur uit. Klaar voor een nieuwe dag. Een dag waarin je heel veel 'moet'. Moet tussen aanhalingstekens, want uiteindelijk kies je hier zelf voor. Even over op 'mag' dus... Als je vandaag van jezelf mag kiezen, wat zou je dan doen? Ontloop je alle hectiek van de dag of ga je er juist voor? In deze blog geef ik je een paar tips om met voeding stress de baas te blijven. Zodat je, ondanks het vele werk, wel plezier hebt en de negatieve uitwerking van stress op je gezondheid beperkt.
stroopwafel-1162424_1920
Wat gebeurt er in je lichaam bij stress?
Bij stress (vecht-vlucht reactie) produceert je lichaam de hormonen adrenaline en cortisol. Adrenaline laat je hart sneller kloppen en zorgt voor regulatie van je bloeddruk. Cortisol zorgt ervoor dat je voldoende glucose (suikers) in je bloed krijgt om de reacties van je lichaam aan te kunnen. Grijp jij naar de snelle koolhydraten, zoals koek en snoep, in tijden van stress? Niet verwonderlijk, je lichaam vraagt erom!
Fijn dat je lichaam dit zelf oplost, maar er zit een addertje onder het gras. Cortisol heeft onder andere invloed op je bloeddruk, concentratievermogen, geheugen en spijsvertering. Bij een enkele situatie levert dit geen problemen op. De rust keert terug en je hormoonlevels passen zich weer aan naar een normale productie. Wanneer je echter constant onder grote druk staat, blijft je lichaam cortisol aanmaken. Dit heeft een negatieve uitwerking op je immuunsysteem en kan leiden tot slaapproblemen, depressie, spijsverteringsproblemen en gewichtstoename.
Eet jezelf gelukkig
Met een goede weerstand kun je meer aan. Je zit lekkerder in je vel en hebt energie voor tien! De stoffen die je lichaam nodig heeft om alle processen in je lichaam goed uit te voeren, zoals de aanmaak van hormonen, haal je onder andere uit voeding. Variatie is belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, daarnaast zijn er een paar voedingsmiddelen die extra bijdragen aan je geluksgevoel. Deze producten bevatten de stof tryptofaan. Dit is de voorloper van serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Serotonine kan stemmingen, denkpatroon en gedrag beïnvloeden door de reactie die in de hersenen plaatsvindt onder invloed van dit hormoon. Stress is één van de oorzaken van een serotoninetekort. Zaak dus om te zorgen dat dit weer op orde komt. Eet gevarieerd, veel groenten en fruit en verhoog het aandeel tryptofaanrijke voeding in je patroon zoals banaan, avocado, bruine rijst en pompoenpitten.
45_Banana
Tips om stress de baas te blijven
De beste remedie? Stress beperken, veel bewegen en naar buiten voor frisse lucht en de nodige vitamine D. Makkelijker gezegd dan gedaan in een druk schema en daarom geef ik je hierbij wat tips om de stress de baas te blijven met voeding.

Beperk het aantal snelle koolhydraten, zoals geraffineerde suikers, bloem en witte rijst.

Verhoog het aandeel tryptofaanrijke producten als banaan, avocado en pompoenpitten.

Voeg onverzadigde vetzuren (omega 3: vette vis, lijnzaadolie, walnoten) toe aan je eetpatroon en beperk het aandeel verzadigd vet (vlees, zuivel)

Varieer met veel groenten en fruit