4 redenen om niet gezond te eten
december 21, 2016
Koop wat in Nederland groeit en bloeit
mei 2, 2017

5 tips om je eigen gezondheid te kweken

Deze uitspraak ken je vast wel: "je bent wat je eet". Er zit een kern van waarheid in, alhoewel je dat misschien niet altijd wilt horen. Hoe vaak zeg jij tegen jezelf dat je echt toe bent aan die gevulde bonbon of spareribs? Je lichaam wordt er niet blij van, maar op dat moment maakt het even niets uit. Genieten is ontspanning en dat doet wél iets voor je gezondheid. Alles draait om balans. Werk en privé, inspanning en ontspanning, groenten en spareribs. Om je eigen gezondheid te kweken geef ik je 5 tips die je eenvoudig kunt toepassen op de momenten dat jij dat wilt. Lees je even mee?

Ontspan en geniet

Neem de tijd om rustig te eten en kauw goed. Het enzym amylase (zit o.a. in je speeksel) breekt koolhydraten in kleine stukjes, zodat je lichaam het makkelijker kan opnemen. Zo kun je optimaal profiteren van de energie en voel je je een stuk vitaler. Blijf na de maaltijd nog 10 minuten zitten om je lichaam de rust te gunnen het eten te verwerken. Je spijsvertering kan zich dan volledig richten op het afbreken en opnemen van voeding. Na het eten van een warme maaltijd is je lichaam, afhankelijk van wat je eet, 3 uur bezig om het te verwerken. Eet dus niet te snel weer iets anders.

Puur is de norm

Pure, onbewerkte producten. Daar wordt je lichaam blij van. Voeden in plaats van vullen gaat in dit geval echt op. De energie en de bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om te functioneren haal je uit eten, drinken en de lucht. Niet verwonderlijk dus dat je bent wat je eet. Helaas wordt het je niet makkelijk gemaakt. Kant-en-klaar producten bevatten allerlei kunstmatige toevoegingen zoals kleur-, geur- en smaakstoffen. Stoffen die je lichaam niet herkent en druk mee aan de slag gaat om deze af te breken en te verwijderen. Dit gaat ten koste van de vitaminen en mineralen om ons lichaam gezond en sterk te houden. Weet wat je eet! Maak zoveel mogelijk zelf en lees zorgvuldig het etiket.

Vervang snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten, zoals pasta, aardappelen en witte rijst, geven een stijging in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam herstelt dit zelf door de aanmaak van het hormoon insuline. Mooi dat je lichaam dit zelf oppakt, maar insuline werkt ontstekingsbevorderend en na die snelle stijging komt een diepe daling. Wat je voelt is een flinke energiedip. Herkenbaar na de maaltijd? Vervang de pasta eens door linzen- of boekweitpasta, courgette of wortel. In plaats van witte rijst kun je van bloemkool of broccoli rijst maken door deze fijn te malen in de keukenmachine.

Eten wat de pot schaft

Seizoensproducten zijn voedzaam, betaalbaar en ook nog eens verantwoord voor je omgeving. Binnenkort komt onze seizoenskalender online!

Eet elke dag 5 kleuren

  • Oranje (betacaroteen)
Betacaroteen wordt door je lichaam omgezet in vitamine A. Deze vitamine is nodig voor de aanmaak van cellen en weefselstructuur van de huid, zorgt ervoor dat je ogen aanpassen naar schemer en draagt bij aan je immuunsysteem.
  • Rood (lycopeen)
Onderzoek wijst uit dat een hoge lycopeeninname (o.a. in tomaten, watermeloen) een verminderd risico op hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker (o.a. prostaatkanker) laat zien.
  • Paars (anthocyanen)
Anthocyanen zijn sterke antioxidanten die voorkomen dat in je lichaam gevormde zuurstofradicalen (ontstaan bij het omzetten van voeding naar energie) schade kunnen aanbrengen.
  • Groen (chlorofyl)
Chlorofyl zorgt ervoor dat de plant in staat is om het zonlicht om te zetten in energie. Chlorofyl vindt je dan ook terug in bladgroenten.
  • Geel (kalium)
Kalium reguleert de bloeddruk. Je vindt het onder andere terug in bananen.
GA ERVOOR!